سه شنبه 16 آذر 1400

حدفاصل تهران- دوآب شهرستانک به طول تقریبی ۳۲ کیلومتر

این منطقه از تقاطع بزرگراه آزادگان و بزرگراه شهید همت شروع و با عبور از مناطق کن، سولقان و امام زاده عقیل و تونل تالون و دره لانیز به سه راهی شهرستانک می رسد .

اجرای ساخت این قسمت در اولویت بوده زیرا باعث  می شود قسمتی از راه فعلی که از طریق کرج می گذرد حذف شده و مسیر فعلی حدود 60 کیلومتر کوتاهتر گردد.

 

منطقه یک پروژه

کوتاه شدن مسیر نسبت به جاده موجود به میزان (60 کیلومتر)

مزایای ملی و عمومی ( برمبنای ترافیک 25000 خودرو در روز ) :

  • کاهش حداقل 1.5ساعته در زمان سفر هر وسیله نقلیه (در ایام عادی) جمعا به میزان 48 میلیون نفر ساعت در سال
  • صرفه جویی در مصرف سوخت جمعا به میزان 86 میلیون لیتردر سال به ارزش 34 میلیون دلار (قیمت فوب خلیج فارس)
  • کاهش استهلاک وسائط نقلیه ناشی از کاهش 553 میلیون کیلومترمسافت عبوری در سال 
  • کاهش آلودگی  هوا ناشی از کاهش آلاینده ها به میزان 35 هزار تن در سال
  • کاهش تصادفات و تلفات انسانی 
  • اشتغال زایی 

مشخصات فنی خاص منطقه یک

  • تعداد تونل ها در باند رفت و برگشت(+ تونل سرویس تالون) 40 رشته به طول 32 کیلومتر
  • تعداد پل های بزرگ در باند رفت و برگشت  25  دستگاه به طول 3.1 کیلومتر
  • 20 کیلومتر دیوار حائل در باند رفت و برگشت ( در انواع وزنی، مسلح، پایل شیت، خاک مسلح و...)
  • احداث کانال های تاسیسات و هدایت آبهای سطحی  : 200 کیلومتر
  • عملیات کوهبری ، ترانشه و سنگ برداری وخاکریزی : 12 میلیون متر مکعب
  • بتن ریزی : 2.9 میلیون متر مکعب
  • کابل کشی : 1700 کیلومتر
  • لوله آتش نشانی : 20 کیلومتر ( به همراه ایستگاههای پمپاژ و سامانه های اطفاء حریق )
  • تابلو برق : 215 دستگاه
  • جت فن و اکسیال فن : 192  دستگاه
  • استفاده از سامانه ترابرد هوشمند مسیر

 خلاصه مشخصات فنی:

  • طول مسیر: حدود 32 کیلومتر.
  • دارای دو خط رفت و دو خط برگشت و در قسمتهای فراز یک خط کندرو به مسیر اضافه میگردد.
  • حداکثر شیب طولی مسیر : 6 درصد .
  • مجموع طول تونلهای مسیر : حدود 31.5 کیلومتر (در باند رفت و برگشت)
  • تونل های بلند: تونل های تالون بطول 4900 متر (که بصورت دوقلو و یک دستگاه تونل اکتشافی اجرا شده اند) و دارای 10 دستک دسترسی به تونل اکتشافی و تعداد 9 دستک ارتباطی بین دو تونل اصلی می باشد .
  • طول پلهای بزرگ (در مسیر رفت و برگشت) : 3137 متر طول ( بلندترین پل این منطقه، پل شماره 6 با طول عرشه حدود 320 متر و دارای سه دهانه 83*153*83 با ارتفاع حدود 80 متر از بستر رودخانه )
  • عبور 45% مسیر معادل 15 کیلومتر از تونل و پل
  • مشخصات فنی تونل‌های بلند تالون
  • دو دستگاه تونل اصلی رفت و  برگشت و یک دستگاه تونل اکتشافی (پیشگام) ما بین.
  • طول‌تونلها : تونل شرقی 4895 متر و تونل غربی 4856 متر
  • عرض و ارتفاع مقطع تونل‌های اصلی : 12 متر و 9 متر
  • دستک‌های دسترسی بین تونل‌های اصلی ( Traffic Cross Heading )
  • دستک‌های تهویه و اضطراری بین تونل اکتشافی و تونل‌های اصلی ( Ventilation- Rescue Cross Heading )
  • 29 رشته تونل های ارتباطی نفر رو و ماشین رو به طول 2 کیلومتر

ضرورت احداث تونل اکتشافی تالون

بلند بودن طول تونلهای تالون، سرباره زیاد آن و بالطبع عدم امکان انجام مطالعات ژئوتکنیک به روش گمانه زنی و ضرورتهای زیر ایجاب نمود احداث تونل اکتشافی مد نظر قرار گیرد:

  • نقش محوری تونل اکتشافی در تأمین اطلاعات و داده‌های ژئومکانیکی لازم برای طراحی تونل‌های اصلی
  • تسهیل در تهویه تونل‌های اصلی و نصب دستگاههای تهویه مورد نیاز دوران بهره برداری (با توجه به وجود دستک های تهویه بین تونلهای اصلی و تونل اکتشافی )
  • اهمیت ایجاد تونل اکتشافی به عنوان تونل اضطراری به هنگام وقوع حوادث احتمالی (با توجه به وجود دستک های تهویه و اضطراری بین تونلهای اصلی و تونل اکتشافی )
  • استفاده از تونل اکتشافی جهت افزایش جبهه های کاری حفاری تونل های اصلی

 


سال1400«تولید،پشتیبانی‌ها ومانع زدایی‌ها»
© تمامی حقوق برای شرکت احداث و بهره برداری آزادراه تهران شمال محفوظ است. طراحی شده توسط طراحی سایت داتک