خلاصه مشخصات فنی:
- طول مسیر: حدود 32 کیلومتر.
- دارای دو خط رفت و دو خط برگشت و در قسمتهای فراز یک خط کندرو به مسیر اضافه میگردد.
- حداکثر شیب طولی مسیر : 6 درصد .
- مجموع طول تونلهای مسیر : حدود 31.5 کیلومتر (در باند رفت و برگشت)
- تعداد تونلها: 39 رشته
- تونل های بلند: تونل های تالون بطول 4900 متر (که بصورت دوقلو و یک دستگاه تونل اکتشافی اجرا شده اند) و دارای 10 دستک دسترسی به تونل اکتشافی و تعداد 9 دستک ارتباطی بین دو تونل اصلی می باشد .
- تعداد پلهای بزرگ (در مسیر رفت و برگشت) : 25 دستگاه
- طول پلهای بزرگ (در مسیر رفت و برگشت) : 3137 متر طول ( بلندترین پل این منطقه، پل شماره 6 با طول عرشه حدود 320 متر و دارای سه دهانه 83*153*83 با ارتفاع حدود 80 متر از بستر رودخانه )
- عبور 45% مسیر معادل 15 کیلومتر از تونل و پل
- احداث 20 کیلومتر دیوار حائل در باند رفت و برگشت ( دیوارهای : وزنی، مسلح، پایل شیت، خاک مسلح فلزی و ژئوگرید و ...)
- احداث 200 کیلومتر کانالهای تاسیسات و هدایت آبهای سطحی
- اجرای عملیات بتن ریزی 2.6 میلیون متر مکعب
- اجرای کابل کشی به طول 1700 کیلومتر در باند رفت و برگشت
- اجرای 20 کیلومتر لوله آتش نشانی
- نصب 215 دستگاه تابلو برق
- نصب 162 دستگاه جت فن و اکسیال فن جهت تهویه تونل های بلند منطقه
- عملیات کوهبری، ترانشه برداری و خاکریزی : حدود 12 میلیون متر مکعب
مشخصات فنی تونلهای بلند تالون
- دو دستگاه تونل اصلی رفت و برگشت و یک دستگاه تونل اکتشافی (پیشگام) ما بین.
- طولتونلها : تونل شرقی 4895 متر و تونل غربی 4856 متر
- عرض و ارتفاع مقطع تونلهای اصلی : 12 متر و 9 متر
- دستکهای دسترسی بین تونلهای اصلی ( Traffic Cross Heading )
- دستکهای تهویه و اضطراری بین تونل اکتشافی و تونلهای اصلی ( Ventilation- Rescue Cross Heading )
- 29 رشته تونل های ارتباطی نفر رو و ماشین رو به طول 2 کیلومتر

ضرورت احداث تونل اکتشافی تالون
بلند بودن طول تونلهای تالون، سرباره زیاد آن و بالطبع عدم امکان انجام مطالعات ژئوتکنیک به روش گمانه زنی و ضرورتهای زیر ایجاب نمود احداث تونل اکتشافی مد نظر قرار گیرد:
- نقش محوری تونل اکتشافی در تأمین اطلاعات و دادههای ژئومکانیکی لازم برای طراحی تونلهای اصلی
- تسهیل در تهویه تونلهای اصلی و نصب دستگاههای تهویه مورد نیاز دوران بهره برداری (با توجه به وجود دستک های تهویه بین تونلهای اصلی و تونل اکتشافی )
- اهمیت ایجاد تونل اکتشافی به عنوان تونل اضطراری به هنگام وقوع حوادث احتمالی (با توجه به وجود دستک های تهویه و اضطراری بین تونلهای اصلی و تونل اکتشافی )
- استفاده از تونل اکتشافی جهت افزایش جبهه های کاری حفاری تونل های اصلی

احجام شاخص زیر سازی منطقه یک

با بکارگیری 32 دستگاه قالب لاینینگ
وضعیت
- در حال حاضر، 7 پیمانکار ایرانی با برگزاری مناقصه انتخاب، به طوریکه 6 پیمانکار در قطعات مجزا AB1 . B2 .C .D .E . F و دو پیمانکار به منظور عملیات روسازی بتنی مشغول به کار می باشند.

- طراحی معماری، منظر آرایی و ایمن سازی مسیر انجام شده است و درحال اجرا می باشد.

