کوتاه شدن مسیر نسبت به جاده موجود به میزان (60 کیلومتر)
مزایای ملی و عمومی ( برمبنای ترافیک 25000 خودرو در روز ) :
- کاهش حداقل 1.5ساعته در زمان سفر هر وسیله نقلیه (در ایام عادی) جمعا به میزان 48 میلیون نفر ساعت در سال
- صرفه جویی در مصرف سوخت جمعا به میزان 86 میلیون لیتردر سال به ارزش 34 میلیون دلار (قیمت فوب خلیج فارس)
- کاهش استهلاک وسائط نقلیه ناشی از کاهش 553 میلیون کیلومترمسافت عبوری در سال
- کاهش آلودگی هوا ناشی از کاهش آلاینده ها به میزان 35 هزار تن در سال
- کاهش تصادفات و تلفات انسانی
- اشتغال زایی
مشخصات فنی خاص منطقه یک
- تعداد تونل ها در باند رفت و برگشت(+ تونل سرویس تالون) 40 رشته به طول 32 کیلومتر
- تعداد پل های بزرگ در باند رفت و برگشت 25 دستگاه به طول 3.1 کیلومتر
- 20 کیلومتر دیوار حائل در باند رفت و برگشت ( در انواع وزنی، مسلح، پایل شیت، خاک مسلح و...)
- احداث کانال های تاسیسات و هدایت آبهای سطحی : 200 کیلومتر
- عملیات کوهبری ، ترانشه و سنگ برداری وخاکریزی : 12 میلیون متر مکعب
- بتن ریزی : 2.9 میلیون متر مکعب
- کابل کشی : 1700 کیلومتر
- لوله آتش نشانی : 20 کیلومتر ( به همراه ایستگاههای پمپاژ و سامانه های اطفاء حریق )
- تابلو برق : 215 دستگاه
- جت فن و اکسیال فن : 192 دستگاه
- استفاده از سامانه ترابرد هوشمند مسیر
خلاصه مشخصات فنی:
- طول مسیر: حدود 32 کیلومتر.
- دارای دو خط رفت و دو خط برگشت و در قسمتهای فراز یک خط کندرو به مسیر اضافه میگردد.
- حداکثر شیب طولی مسیر : 6 درصد .
- مجموع طول تونلهای مسیر : حدود 31.5 کیلومتر (در باند رفت و برگشت)
- تونل های بلند: تونل های تالون بطول 4900 متر (که بصورت دوقلو و یک دستگاه تونل اکتشافی اجرا شده اند) و دارای 10 دستک دسترسی به تونل اکتشافی و تعداد 9 دستک ارتباطی بین دو تونل اصلی می باشد .
- طول پلهای بزرگ (در مسیر رفت و برگشت) : 3137 متر طول ( بلندترین پل این منطقه، پل شماره 6 با طول عرشه حدود 320 متر و دارای سه دهانه 83*153*83 با ارتفاع حدود 80 متر از بستر رودخانه )
- عبور 45% مسیر معادل 15 کیلومتر از تونل و پل
- مشخصات فنی تونلهای بلند تالون
- دو دستگاه تونل اصلی رفت و برگشت و یک دستگاه تونل اکتشافی (پیشگام) ما بین.
- طولتونلها : تونل شرقی 4895 متر و تونل غربی 4856 متر
- عرض و ارتفاع مقطع تونلهای اصلی : 12 متر و 9 متر
- دستکهای دسترسی بین تونلهای اصلی ( Traffic Cross Heading )
- دستکهای تهویه و اضطراری بین تونل اکتشافی و تونلهای اصلی ( Ventilation- Rescue Cross Heading )
- 29 رشته تونل های ارتباطی نفر رو و ماشین رو به طول 2 کیلومتر

ضرورت احداث تونل اکتشافی تالون
بلند بودن طول تونلهای تالون، سرباره زیاد آن و بالطبع عدم امکان انجام مطالعات ژئوتکنیک به روش گمانه زنی و ضرورتهای زیر ایجاب نمود احداث تونل اکتشافی مد نظر قرار گیرد:
- نقش محوری تونل اکتشافی در تأمین اطلاعات و دادههای ژئومکانیکی لازم برای طراحی تونلهای اصلی
- تسهیل در تهویه تونلهای اصلی و نصب دستگاههای تهویه مورد نیاز دوران بهره برداری (با توجه به وجود دستک های تهویه بین تونلهای اصلی و تونل اکتشافی )
- اهمیت ایجاد تونل اکتشافی به عنوان تونل اضطراری به هنگام وقوع حوادث احتمالی (با توجه به وجود دستک های تهویه و اضطراری بین تونلهای اصلی و تونل اکتشافی )
- استفاده از تونل اکتشافی جهت افزایش جبهه های کاری حفاری تونل های اصلی
