سه شنبه 16 آذر 1400

مناطق ابتدائی و انتهایی ( 1 و 4 ) به طول 52 کیلومتر و تونل شرقی البرز در منطقه دو به طول 6.4 کیلومتر با استفاده از توان فنی، مهندسی و اجرائی داخل کشور احداث و در حال بهره‌برداری می باشد
این فرآیند باعث کوتاه شدن 65 کیلومتری مسیر،  نسبت به جاده فعلی تهران – کرج – چالوس شده است .

معرفی و پیشرفت کلی پروژه

طرح اولیه

مطالعات اولیه طرح آزادراه تهران - چالوس در سال ۵۳ آغاز شد و پس از پیروزى انقلاب اسلامى مطالعات مسیر آزادراه از سوى وزارت راه و ترابرى به مسابقه گذاشته شده و بهترین طرح توسط هیئتی متشکل از وزارت راه و ترابرى و سازمان مدیریت و برنامه ریزى نهاد ریاست جمهوری کشور انتخاب شد . ضمناً در طرح کالبدى منطقه گیلان و مازندران و مجموعه راهبردها و سیاست ها که در سال ۷۳ به تصویب شوراى عالى معمارى و شهرسازى رسیده ، بر ساخت یک راه ارتباطى سریع میان تهران و غرب مازندران تأکید شده است. این آزادراه بخشى از آزادراه سراسرى شمال جنوب است که کوتاهترین مسیر ارتباطى دریاى خزر با خلیج فارس بوده و در ترانزیت منطقه نقش عمده ای  را بر عهده خواهد داشت.

مسیر

مسیر آزادراه از تقاطع غیر همسطح با بزرگراه شهید همت و بزرگراه آزادگان شروع و در امتداد دره کن پس از گذشتن از حاشیه روستای سولقان به تدریج از منطقه کوهستانی توچال عبور کرده و سپس توسط تونل بلند تالون به طول 4900متر این رشته کوه را قطع نموده و در دامنه های شمالی آن در منطقه دو آب شهرستانک قرار می گیرد.(اجرای این قسمت که طول تقریبی آن 32 کیلومتر می باشد  باعث می شود مسیر فعلی حدود 60 کیلومتر کوتاهتر گردد ).

از آن پس، مسیر به موزات جاده قدیم کرج – چالوس امتداد می یابد و در دره سرهنگ  وارد  تونل البرز بطول 6400 متر شده و در پل زنگوله خارج می شود،سپس  با عبور از ارتفاعات البرز به موازات جاده موجود کرج- چالوس تا شهر چالوس ادامه یافته و در نهایت با یک تقاطع غیر همسطح به کمربندی چالوس – تنکابن متصل  می گردد.

مزایای مهم احداث آزادراه

  • کوتاه شدن مسیر نسبت به جاده موجود( حدود 65کیلومتر)
  • کاهش زمان سفر نسبت به مسیر موجود از 4/5 ساعت در روزهای عادی به 1/5 ساعت (به میزان 37 میلیون نفر ساعت در سال)
  • ایجاد راه ارتباطی سریع و ایمن برای چهار فصل سال
  • افزایش ظرفیت عبور نسبت به راه فعلی
  • صرفه جویی در مصرف سوخت به میزان 86 میلیون لیتر در سال
  •  کاهش آلودگی  هوا ناشی از کاهش آلاینده ها
  • کاهش استهلاک وسائط نقلیه ناشی از حدود 450 میلیون کیلومتر مسافت عبوری در سال
  • توسعه صنعت توریسم و صنایع کشاورزی و تبدیلی
  • اشتغال زایی

ویژگی ها و خلاصه مشخصات فنی

  • طول آزادراه 121کیلومتر بوده و دارای 2 خط (در فرازهای تند 3 خط) در هر باند می‌باشد.
  • حداکثر شیب طولی مسیر 6%، حداقل شعاع قوسها (در اکثر مسیر ) 450متر و میانگین سرعت سیر 80 کیلومتر در ساعت میباشد.
  • تعداد تونلها (در باند رفت و برگشت) 192 رشته تونل جمعاً به طول تقریبی 98 کیلومتر می‌باشد که بلندترین آنها تونلهای بلند تالون و البرز به ترتیب به طول تقریبی 4900 متر و 6400 متر (در هر باند) می‌باشند.
  • عبور 40% مسیر معادل 49 کیلومتر از داخل تونل
  • تعداد پلهای بزرگ (درباند رفت و برگشت ) جمعا" 95 دستگاه پل و طول کل آن حدود 13 کیلومتر می باشد .
  • حجم عملیات خاکی (مجموع عملیات خاکبرداری و خاکریزی) حدود 39 میلیون متر مکعب پیش‌بینی می‌شود.
  • قرار گرفتن طرح در سه استان تهران، البرز و مازندران
  • انجام مطالعات و اجرای طرحهای زیست محیطی و آبخیزداری
  • طراحی و اجرای ایمن سازی و معماری مسیر
  • وجود معارضین متعدد شخصی و ملی در مسیر اجرای پروژه
  • امکانات رفاهی : پیش بینی محل های لازم برای احداث مجتمع‌های خدماتی و رفاهی و ...

        


سال1400«تولید،پشتیبانی‌ها ومانع زدایی‌ها»
© تمامی حقوق برای شرکت احداث و بهره برداری آزادراه تهران شمال محفوظ است. طراحی شده توسط طراحی سایت داتک